Historia

Raine Pynnönen aloitti tavaraliikenteen jo vuonna 1948 Helsingissä ollen yksi tavara-asematoiminnan uranuurtajista maassamme. Vuonna 1960 hän siirtyi yhdeksi itsenäiseksi liikennöitsijäksi Kaukokiitoon. Kun maantiekuljetukset käynnistyivät Suomen ja Venäjän välillä vuonna 1962, kuljetusliike R. Pynnönen Oy toteutti kuljetuksia silloiseen Leningradiin ja Moskovaan. Ensimmäiset kuljetukset Venäjältä Suomeen ja Suomesta Keski-Eurooppaan tehtiin myös 1960-luvulla. Vahvan Venäjä ja itäalueiden logistiikkaosaajana, ajoimme ensimmäisenä suomalaisena kuljetusyhtiönä myös Keski-Aasiaan 1990-luvun alussa. Myös CIS-maiden alueet ovat olleet liikennealuettamme jo kymmeniä vuosia.

Pynnösen toimialueeseen on kuulunut vuosien varrella kotimaa, Skandinavia, Keski-Eurooppa ja Venäjä sekä CIS-maat. Varastointi- ja huolintapalveluita ryhdyttiin tarjoamaan 1990-luvulla etenkin Venäjän ja Kazakstanin transito-kuljetuksiin. Yrityksen nimi muutettiin Pynnönen International Oy:ksi vuonna 1992, kertomaan sen kansainvälisyydestä. Nykyinen toimitusjohtaja Kari Pynnönen siirtyi toimitusjohtajaksi isänsä Raine Pynnösen ja veljensä Jukka Pynnösen jälkeen vuonna 2002. Yritys on yhä perheyhtiö ja sen vahvuutena on luotettavuus, vahva logistiikkaosaaminen sekä positiivinen ja joustava asiakaspalveluasenne.

Vuosien varrella erikoisosaamisenamme on ollut vahvan Venäjän logistiikkaosaamisen lisäksi kyky edistää asiakkaidemme liiketoimintaa. Olemme kehittäneet asiakaskohtaisia kuljetus- ja varastointiratkaisuja, jotka edistävät asiakkaidemme arkea. Näistä hyvänä esimerkkinä mm. Ekologistiikka™ ja Paluulogistiikka™. Asiakkaamme arvostavatkin monipuolista osaamistamme sekä palveluitamme, sillä useat asiakkuutemme ovatkin kymmenien vuosien pituisia.

Vuosien varrella olemme palvelleet mm. ABB:ta, Chevronia, Georgia Pacificia, Hackman Metosta, Ikeaa, Masterfood Marsia, Nokia Networksia, Chep Scandinaviaa, SOK:ta, Lidl Ky:tä, Paperinkeräys Oy:tä, Ekokem Oy:tä sekä useita muita. Useat globaalit logistiikkayhtiöt ovat yhteistyökumppaneitamme.

Historiamme pähkinänkuoressa:

1948 Raine Pynnönen aloittaa tavaraliikenteen Helsingissä

1950-luku Tavaraliikenne kasvaa kotimaassa

1960-luku Kuljetusliike R. Pynnönen aloittaa kuljetukset Neuvostoliittoon 8.8.1962

1970-luku Ulkomaanliikenne kasvaa Keski-Eurooppaan ja Lähi-itään

1980-luku Tavaraliikenne kasvaa ja syntyy tarve perustaa varasto ja logistiikkakeskus Tampereelle

1990-luku Neuvostoliitto hajoaa ja kuljetusten määrä IVY-maihin kasvaa.

2000-luku Kuormalavatoiminta kehittyy ja rakennetaan lavalinjasto Keravalle 2008

2010-luku Toiminta keskittyy kotimaan liikenteeseen

2014 Venäjän liiketoiminta vähenee merkittävästi Ukrainan kriisin takia, uusia liiketoimintamalleja kehitetään

2015 Paluulogistiikka™-palvelu lanseerataan


Raine Pynnönen, perustaja

Raine Pynnönen ja Chevrolet
Raine Pynnönen ja Chevrolet, vuosi 1947

Raine Pynnönen asiakkaineen
Raine Pynnönen asiakkaineen, vuosi 1957, auto Bussig-Nag

Yksi ensimmäisistä kuormasaattueista

Yksi ensimmäisistä kuormasaattueista Neuvostoliittoon 60-luvun alkupuolella, kuormana näyttelymateriaalia.

Tapio Rautavaara matkasi v. 1968 elokuvassa Yölinjalla R. Pynnösen autossa
Tapio Rautavaara matkasi v. 1968 elokuvassa Yölinjalla R. Pynnösen autossa Porista Osloon.

Kiinnostuitko palveluistamme?

Mikäli haluaisit tietää lisää palveluistamme tai neuvotella tarjouksesta, täytä yhteystietosi ja viestisi oheiseen lomakkeeseen. Palaamme sinulle asiaan mahdollisimman pian!